Winterbanden winnen aan populariteit

In veel landen is het al decennia lang een normaal gebruik: begin november worden de ‘zomerbanden’ gewisseld voor ‘winterbanden’. Deze landen hebben zo veel sneeuw en ijzel in de winter dat het leggen van sneeuwkettingen om de banden totaal geen zin heeft. Dat zou een dagelijkse klus zijn.

In Nederland stappen ook steeds meer automobilisten over op winterbanden. De laatste twee sneeuwrijke winters zullen daar ongetwijfeld iets mee te maken hebben. Maar ook de overweging dat het ’s winters rijden met winterbanden een stuk veiliger is speelt een rol. In een aantal Europese landen (denk aan de wintersportlanden) staat op het niet hebben van winterbanden of sneeuwkettingen zelfs een boete en/of rechterlijke vervolging. Bovendien is daar ook sprake van mede-aansprakelijkheid bij ongelukken, als er geen winterbanden op de auto zitten.

Sneeuwvlok

Al bij 7°C krijgt de auto minder greep op het wegdek. De winterband bestaat uit ander materiaal als de zomerband waardoor de greep en het comfort groter zijn. De winterbanden zijn herkenbaar door de letter M+S (modder + sneeuw) op de zijkant van de band en op een aantal types het sneeuwvloksymbool. Dat symbool is vorig jaar officieel erkend door de EU; op termijn zal de sneeuwvlok de letter M+S op alle winterbanden gaan vervangen.

Winterbanden komen in soorten en maten. Bezuinigen op de kwaliteit bij de aanschaf is geen goed idee. Bedenk dat door het gebruik van winterbanden de zomerbanden ook veel langer mee gaan. Elk Leaseprof Servicecenter helpt u graag met de bandenkeuze die voor uw auto geschikt is. Montage en opslag van de zomerbanden – en in de lente omgekeerd – is uiteraard ook mogelijk. Als de winterbanden worden gemonteerd, is het verstandig om de auto verder ook ‘winterklaar’ te laten maken. Op die manier blijven onaangename verrassingen uit.