Motor blijkt duurste onderdeel van garantieregeling

De elektrische installatie en het brandstofsysteem zijn de twee onderdelen in een auto waarvoor de meeste keren een schadevergoeding op grond van de garantie moet worden uitbetaald. Dat geldt voor zowel nieuwe auto’s met een verlengde garantie als voor occasions met een garantie. De motor van de auto blijkt het duurste onderdeel van de garantie-uitkeringen te vormen, gevolgd door het brandstofsysteem.

Bij gebruikte auto’s zijn de drie duurste onderdelen van de garantieregeling de motor (19,7 %), het brandstofsysteem ( 19,2%) en de elektrische installatie (14,4%). De drie onderdelen waarvoor het vaakst de garantieregeling wordt aangesproken zijn de elektrische installatie (21,5%), het brandstofsysteem (21,2%) en de motor (8,3 %).

30 tot 40% van de kosten

Bij de verlengde garantie voor nieuwe auto’s komen de cijfers ongeveer op hetzelfde neer. Volgens garantieverzekeraar Cargarantie Benelux betekenen deze cijfers dat het globale bereik van de injectiesystemen, turbocompressoren en motoren bijna 40% van de kosten bedragen bij occasions. Bij de nieuwe auto’s met verlengde garantie bedragen de kosten meer dan 30%.

De cijfers baseert Cargarantie op 343.147 garanties voor gebruikte auto’s waarvan de garantie in 2011 afliep en 531.234 verlengde garanties voor nieuwe auto’s. Bij de analyse werd rekening gehouden met een looptijd van 12, 24 of 36 maanden. Merk of model van de auto’s maakten geen deel uit van de analyse.