Live Chat goed voor autoverkoop

Hoe trek je de consument naar de auto showroom? Heel eenvoudig, door beschikbaar te zijn. In een tijd waar ook na vijf uur ’s middags de handel en wandel doorgaat, is de Live Chat van Auto Trader ‘Trader Chat’ een succes. De surfende potentiële klant van een dealer wil gewoon te woord worden gestaan als hij aan het surfen is. En dat is doorgaans ’s avonds en in het weekeinde.

Uit de statistieken uit de proefperiode blijkt volgens Auto Trader directeur Jan Wouter Kleinjan dat 100 geadverteerde auto’s leiden tot 11 effectieve chatcontacten. Die 11 contacten leiden tot 7 leads (65% resultaat) met als uiteindelijk resultaat 1 verkochte auto (15%). Dankzij de directe communicatie met de doelbewust surfende klant gaat deze niet verloren voor de showroom, want de ‘leads’ laten hun telefoonnummer of e-mailadres achter of maken een afspraak.

Pop-up

Het chatcontact kan op twee manieren tot stand komen: de bezoeker neemt het initiatief of de chatoperator zoekt contact via een pop-up als surfers op bepaalde detailpagina’s rondkijken.

In de Verenigde Staten wordt al enkele jaren met succes met Live Chat gewerkt. Auto Trader heeft de chatproef met 200 autobedrijven gehouden waaruit blijkt dat ook in Nederland een dergelijke service zeer op prijs wordt gesteld. Door de chatcontacten wordt de conversie van de websites van autobedrijven aanmerkelijk verhoogd.

Bron: automotiveonline.nl