Belasting voordeel zuinige auto blijft bestaan

De maximale CO2-uitstoot voor leaseauto’s met 14% bijtelling gaat langzaam omlaag. Vanaf 1 juli 2012 tot 2015 zal deze grens ieder jaar iets verschuiven. Zuinige auto’s van de zaak houden dus wel hun belastingvoordeel. Dit belooft staatssecretaris Weekers van Financiën.

Dit betekent niet dat een auto die het ene jaar nog binnen de 14% bijtelling viel daar het volgende jaar buiten zou kunnen vallen. “Mensen die na 1 juli 2012 een nieuwe zuinige auto gaan rijden, houden de lage bijtelling gedurende de normale leasetermijn”, zegt de staatssecretaris.

Ook degenen die nu al een auto leasen met 14% bijtelling raken dit voordeel niet in één klap kwijt. Het lage belastingtarief blijft gelden zolang de auto niet van eigenaar wisselt. Wordt de auto verkocht, dan moet de nieuwe eigenaar het hogere tarief betalen.

De 0% bijtelling voor de zuinigste auto’s moet uiteindelijk verdwijnen. Voor zowel auto’s die voor als na 1 juli 2012 worden gekocht geldt een beperking in de tijd voor de nihilbijtelling. Met ingang van 1 januari 2016 zal de 0% bijtelling volledig worden afgeschaft.

Ook zal het verschil tussen benzine- en dieselauto’s geleidelijk verdwijnen. Ligt de maximale CO2-uitstoot voor 14% bijtelling van respectievelijk benzine- en dieselauto’s nu nog op 110 en 95 gram, op 1 juli 2012 wordt dit 102 en 91 gram. In 2015 wordt dit maximum uiteindelijk voor zowel benzine- als dieselauto’s 83 gram. Dieselauto’s krijgen wel een BPM-toeslag per gram CO2 vanaf 70 gram om de lage accijns te compenseren.

Bron: Ad